fredag 17. november 2017

November og mørketid.

Det er alle disse dagene våre.

Det har alt blitt november.
En fin vår er over, likeså en magisk sommer, med mange fine opplevelser.
Takket være en flott kjæreste, tre veldig gode barn, og deres kjære.
En snill og god søster og hennes familie.  Stor takk til dere alle.
Savnet etter en kjær pappa sitter fortsatt dypt. Når skal jeg klare å venne meg til tanken på at du er borte.? Takk snille søster, for din gode støtte og lojalitet. Den har vært uvurderlig.
Jeg gjør meg ofte refleksjoner, over mange ting. Over det levde liv, liker å betrakte, undre, og se de små og nære tingene.
Dager er forskjellige, noen gir oss mye glede, andre dager, sliter vi med alt, det vi har opplevd.
Ingen dag er lik, men likevel takker jeg for alle dagene, fordi de har gitt meg lærdom, og visdom.
En mye bedre innsikt, og forståelse av ting. I høst kom mitt første barnebarn til verden, lille Michael. En velsignelse, og en enorm lykke over å ha blitt bestemor.






En vinter gikk over til vår. Våren på Helgeland kommer som regel tidlig. Krykkjene kom i februar. Tjelden dukket opp 10 mars, og lundefuglene i april, så er det grågås, og mange andre flotte fugler.
Våren er god. Tid for mange fine turer langs hav og strand, til utmark, til Vassvika og Hestvika og mange andre steder. Å gå tur gir meg mye. Det er god rekreasjon, og mosjon er godt. En flott hund, snille Max, følger meg ofte på mine turer. Min sønns flotte Springer Spaniel. Hjemme er det datters katt Bazinga som regjerer, sammen med meg.
Denne sommeren har vært god. En flott tur til Børlia i Eidskog, og til Børlidagen. En veldig god opplevelse sammen med kjæresten. Videre mange uker på østlandet. Sett Blaafarveverket, og besøkt det mange ganger. Tatt bilder, drukket kaffe, og bare reflektert ved alle mine besøk der. Vært i Skredsvig´s kunstnerhjem. For et vakkert sted. Takk du som tok meg med dit. Til Lauvlia og Kittelsen´s kunstnerhjem. Forøvrig et sted jeg trives godt, og der jeg kan finne ro til å skrive litt, og ta masse bilder.
Videre til Villa Fridheim, og de magiske eventyrene, som jeg hørte som barn, og lest til min egne barn. Vatnås kapell, Skuterudflata, Vikersundbakken, Fossesholm, flotte Nyfossum, svalene, blomstene, elven, og fuglene. Vakre Telemark, Vakre Buskeud. Krøderbanen, Hallingdal, vakre Valdres, Jotunheimen, Dovre, mitt eget Nordland, og hjemme, og så veldig mye mer.
De vakre skogene, maurtuene, grønt vakkert bladverk, stille vann, fjell, åser, korn, og åkrer, gamle hus, og en kaffetur til toppen. Alt dette beriker mitt liv, og sammen med kjæresten, blir opplevelsen delt, og så god.
Takk barn, og deres kjære, for besøk i sommer. Dere er alle viktige for meg. Glem aldri det.
Gode timer sammen, setter jeg så stor pris på. Bakerovnen ble brukt, og god mat servert. Gode minner skapt.
Takk til kjæresten min, for gode dager sammen med deg. Takk for alle fine turer og opplevelser. Lange fine kjøreturer, både øst, sør, vest og nord. Gode lydbøker på turen.


Når høsten kommer, er det en ny tid. Vakker, med mange fine dager. Gyllent løv, litt kaldere, sopp og fortsatt bær i skogen. Fortsatt fine turer, til Nordsjø, Gvarv og Bø i Telemark, Seljord, Notodden, Kongsberg, Hokksund, og alt det andre. Året har gitt meg så mye, på godt og vondt.
Besøkte Røros to ganger, og tid sammen med en god venninne. Snart går turen tilbake dit, i godt selskap. Hest og slede, og julefeiring. Fine kjøreturer gjennom Østerdalen, innom mange steder, og oppe ved Kongsvinger festning. En vakker værdag.
11 november gikk turen til Oslo og Lier for å være med på bokslipp av antologien  "Tar du imot- Tekster om Håp" med forfattere fra Skriveakademiet. Det var med forbauselse, og stolthet, jeg tok i mot beskjeden om å være blant de utvalgte der. Har hatt flotte dager på østlandet igjen.  Et stopp i Modum. Et fint foredrag i Oslo, med Andes Magnusson, og stopp på tur nord hos barnebarn, barm og deres kjære i Trondheim. Fly ned, og tog hjemover. Det er kjekt å reise på begge måter. Siste biten fra Mo i Rana til Stokkvågen ble slitsom pga mye ventetid.
Ellers er mye gjort hjemme. Huset har fått takrenner, hagestue har fått sitt tak, alt er på plass der inne, og musikken kan ljome fra stereoanlegget. Gode historier kan leses, og lydbøker lyttes til.  Både underholdning, og tid til ettertanke i fred og ro. Symaskiner, stoff og tråd finnes også der. Fotoapparatet følger med på alle mine turer.
Jeg har hatt flere besøk, og alle dere som har vært her, står meg nær. Takk Gerd og Bjørg Sigrunn. Takk alle dere andre for gode samtaler. Takk alle dere som beriker livet mitt.

Årets dager gir meg mye, og ved å reflektere, se på bilder og skrive, opplever jeg alt på nytt.
Det lakker mot advent, og noen viktige gjøremål. Gode dager ønskes dere alle.















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar